اردن: از صادرات سبزیجات و میوه به رژیم صهیونیستی خودداری می‌کنیم

اردن: از صادرات سبزیجات و میوه به رژیم صهیونیستی خودداری می‌کنیم
اردن در اقدامی اعتراضی علیه اشغالگری و جنگ در غزه، صادرات سبزیجات و میوه‌ها به رژیم صهیونیستی را به طور کامل متوقف کرد.
کد خبر : ۱۶۷۰۰۸


به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، یک منبع دولتی اردن به الجزیره نت فاش کرد که اردن از صادرات سبزیجات و میوه جات به رژیم صهیونیستی به طور کامل خودداری می‌کند و موضوع تنها به صادرات گوجه فرنگی محدود نمی‌شود.

بر اساس گزارش روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارنوت، اردن پس از اینکه وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی اجازه واردات گوجه فرنگی را تحت شرایط خاصی داد، از صادرات آن به اسرائیل خودداری کرد.

آگوست گذشته، وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی پس از زیر سوال بردن ایمنی آبی که محصولات گوجه فرنگی با آن آبیاری می‌شود و ادعای کشف باکتری وبا در آب رودخانه یرموک، واردات گوجه فرنگی و برخی از محصولات کشاورزی از اردن را ممنوع اعلام کرد.

این موضوع توسط مقامات وقت اردن با ادعای اینکه آب رودخانه یرموک کاملاً عاری از هرگونه آلودگی است، تکذیب شد.


این روزنامه اسرائیلی در نظر گرفت که اختلافاتی که در این زمینه بین امان و تل آویو درگرفت، ممکن است بهانه‌ای برای اردن باشد تا رژیم صهیونیستی را به خاطر اقداماتی که در غزه، کرانه باختری و لبنان انجام می‌دهد، مجازات کند.

برنامه پایش منابع آب در اردن تأیید کرده است که تمام آنالیز‌های آزمایشگاهی را با هدف اطمینان از کیفیت آن‌ها برای همه مصارف و انطباق آن‌ها با مشخصات تایید شده بین المللی برای آب آشامیدنی و آبیاری با توجه به بهترین سطوح انجام داده است.

الجزیره نت از یک منبع آگاه نقل می‌کند که ادعای رژیم صهیونیستی در مورد آلودگی برخی محصولات کشاورزی اردن تقریباً صادرات سبزیجات و میوه‌های اردن به کشور‌های حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی را متوقف کرده است. با این حال، تماس‌های دولت اردن با مقامات سعودی و انجام مجدد آنالیز‌های آزمایشگاهی تعدادی از سبزیجات و میوه‌های اردن که عدم اعتبار ادعا‌های رژیم صهیونیستی را تایید می‌کرد، مانع از تصمیم عربستان برای توقف واردات از اردن شد.


عبدالله الزابن، مدیر سابق اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان سبزیجات و میوه اردن نیز به نوبه خود گفت: کشاورزان اردنی قاطعانه از صادرات سبزیجات و میوه به طرف اسرائیلی خودداری می‌کنند.

وی در مصاحبه خود با الجزیره نت توضیح داد: آنچه در رژیم صهیونیستی در مورد وجود میکروب در گوجه فرنگی اردن مطرح می‌شود، چیزی جز دروغ اسرائیل نیست و هدف از این ادعا‌ها را تلاش اسرائیلی‌ها برای آسیب به محصول اردن در نتیجه مواضع اردن در حمایت از فلسطین است.

عبدالله الزابن تاکید کرد: اعضای انجمن متعهد هستند که محصولات کشاورزی را به رژیم صهیونیستی صادر نکنند و بر موضع خود در قبال مسئله فلسطین ثابت قدم خواهند بود.

الزابن تاکید کرد: اشغالگران با انتشار اکاذیب در مورد وجود بیماری وبا، سعی دارند محصولات کشاورزی اردن صادر شده به بازار‌های خارجی را بدنام کنند. این در حالی است که محصولات کشاورزی اردن که برای صادرات آماده شده است ۱۰۰ درصد برای مصرف انسان مناسب است.

از زمان آغاز نبرد در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، رژیم صهیونیستی به دلیل ناتوانی در برداشت محصولات اطراف نوار غزه و کمبود کارگران در آنجا به دلیل تجاوزات مداوم به نوار، برای تامین نیاز‌های خود به محصولات کشاورزی به دنبال منابع جایگزین بوده و به بازار اردن متکی بوده است.


بر اساس داده‌های اداره آمار عمومی اردن، ارزش صادرات اردن به اسرائیل در سال گذشته نسبت به دو سال قبل ۱۵ درصد افزایش یافته است و از ۸ آگوست ۲۰۲۳ تا ۸ آگوست سال گذشته رژیم صهیونیستی بیش از ۴۶ هزار تن سبزیجات و میوه جات از اردن وارد کرده است.

واردات عمدتاً شامل گوجه فرنگی، خیار، فلفل و کدو سبز است و زیتون و خرما در اواخر سال وارد می‌شود.

توقف صادرات سبزیجات و میوه‌های اردن به اشغالگران اسرائیلی، یکی از برجسته‌ترین خواسته‌های جنبش جاری اردن برای محکوم کردن اشغال و جنگ در نوار غزه است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر